La sostenibilitat i la cura del nostre planeta és un dels nostres pilars d’acció, i és que vivim en un moment d’emergència climàtica, social i de salut planetària que cal afrontar amb determinació.

Fa temps que des de les nostres propostes educatives estem treballant perquè els infants i joves siguin autèntics agents pel canvi social necessari per aconseguir societats més sostenibles, justes i solidàries.

I gràcies a la seva presa de consciència, des de Fundesplai hem aconseguit reduir en més del 20% el malbaratament alimentari el darrer curs. Ho hem fet seguint la metodologia que conté la Guia d’ús contra el malbaratament alimentari als menjadors escolars, que pots descarregar-te gratuïtament.

UN PROJECTE PER REDUIR EL MALBARATAMENT ALIMENTARI

Des de la proposta educativa Menjar Canvia el Món i amb l’entrada de la Llei de prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari, la nostra tasca educativa vers una alimentació saludable i sostenible s’ha potenciat, i és que és molt important que es prengui consciència de la importància de tenir una alimentació saludable que alhora tingui cura del planeta. En aquest context desenvolupem diversos projectes, accions col·lectives i activitats creant i proporcionant recursos per tal que les escoles i esplais entenguin l’alimentació com a una palanca de canvi per a un món millor.

Duem a terme un projecte d’auditoria i reducció del malbaratament alimentari als nostres menjadors escolars de les escoles on portem el Temps Educatiu del Migdia.

Les últimes auditories dels cursos 2023/24 i 2024/25 als nostres menjadors escolars ofereixen uns resultats positius i esperançadors, que confirmen que anem pel bon camí! Enguany hi han participat una mitja de 71 centres educatius, davant dels 48 de l’any anterior, això suposa un augment del 48% d’escoles participants. A més, la mitjana de malbaratament per escola s’ha disminuït aproximadament un 23 %, evidenciant una reducció significativa del malbaratament alimentari. Aquestes dades són molt positives i tenen un impacte real en la sostenibilitat i l’eficiència dels nostres menjadors escolars.

Resultats auditories temps educatius del migdia malbaratament 24-25

COM HO FEM?

Les escoles tenen uns mobles adaptats que permeten la separació correcta de les restes: menjables, immenjables i de l’aigua sobrant. Posteriorment, aquestes restes es pesen i s’anoten les dades obtingudes per analitzar i sensibilitzar sobre els resultats en un espai de reflexió.

Seguint els passos que descriu la guia, els infants poden realitzar l’auditoria del malbaratament alimentari i són els i les protagonistes en tot moment per tal de quantificar les pèrdues de menjar, així com per dissenyar campanyes de conscienciació i altres accions que puguin contribuir a reduir el malbaratament alimentari.

D’aquesta manera, els infants participen de forma activa de l’auditoria a través dels passos següents:

  1. Separar les restes correctament, a l’espai del mobiliari indicat (aigua, restes menjables, restes no menjables).
  2. Quantificar les restes, a través del recurs que inclou la guia per tal de dur a terme aquest procés correctament.
  3. Crear un espai de reflexió i propostes de millora amb els infants per revertir els resultats obtinguts.

El nostre projecte educatiu del Temps Educatiu del Migdia vetlla perquè els infants siguin autònoms i responsables de la seva alimentació, del menjar que se serveixen segons la seva gana i les seves necessitats. El nostre equip educatiu acompanya als infants en aquest procés per tal de fer-los partícips i potenciar la seva autonomia. Entenem que el procés d’aprenentatge passa per moltes fases, i una d’elles és la del malbaratament, en el que els infants han de prendre consciència de les quantitats adequades a servir-se per tal que no sobri menjar al plat i per tant, que no es llencin aliments. Els nens i nenes, s’autogestionen la quantitat que se serveixen i d’aquesta manera ja es redueix molt el possible malbaratament d’aliments.

Si vols aconseguir la Guia d’ús contra el malbaratament alimentari als menjadors escolars, pots omplir aquest formulari i te’l farem arribar directament al teu correu!

Subscriu-te al nostre blog i rebràs la guia directament al teu correu!

Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.
Nom
Política de privacitat(Obligatori)

DESCOBREIX COM S’APLICA A LES ESCOLES

Vols veure com s’ha aplicat aquesta d’auditoria a l’escola Drassanes de Barcelona? L’equip de l‘Info K ha fet el reportatge “No llencem menjar!” per donar a conèixer aquest projecte que estem desenvolupant des de Fundesplai als menjadors escolars.

ELS TESTIMONIS

Tal com hem explicat, el projecte s’està desplegant a totes les escoles on gestionem el Temps Educatiu del Migdia i els infants estan molt impressionats amb tot el que estan aprenent. Aquí tenim un parell de testimonis de l’escola Drassanes de Barcelona:

Si t’ha agradat aquesta entrada, comparteix-la a les xarxes!

No et perdis cap entrada del nostre blog especialitzat en recursos educatius!

Política de privacitat

Necessites Temps Educatiu del Migdia?

Estàs buscant una entitat que gestioni el menjador escolar o Temps Educatiu del Migdia de la teva escola? Contacta amb nosaltres i ens encarregarem de tot! Treballem en estreta col·laboració amb l'escola i l'AMPA o AFA. Suma't als migdies per un món millor: educació en valors i alimentació sana i sostenible.

SEGUEIX-NOS!

No et perdis cap entrada del nostre blog especialitzat en recursos educatius! Si et subscrius les rebràs directament al teu mail: fàcil, no?

  • Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.
  • This field is hidden when viewing the form

Segueix-nos també a les xarxes socials

Som Fundesplai

Som Fundesplai, una entitat sense ànim de lucre amb la missió d'educar els infants i joves, enfortir les entitats de lleure i el Tercer Sector, millorar el medi ambient i promoure la ciutadania i la inclusió social, amb voluntat transformadora.

Els projectes i serveis del Món Escolar tenen l'objectiu d'oferir activitats de lleure educatiu de qualitat en el marc escolar.

Coneix Fundesplai